Wi-Fi
Bezdrátové připojení k internetu. Používá se doma, v kavárnách, obchoďácích nebo třeba na úřadech. Díky Wi-Fi se můžete připojit zdarma k internetu bez kabelů, pouze pár kliknutími v telefonu nebo notebooku. Ve veřejných prostorách vám chytrý telefon připojení k Wi-Fi častokrát sám nabídne, v některých případech (např. v kavárnách) je pro úspěšné připojení potřeba zadat správné heslo.
QR kód
Černobílý čtvereček, který v sobě nese informaci – například odkaz na internetové stránky nebo třeba návod na použití konkrétního výrobku. Pro načtení QR kódu na něj stačí namířit fotoaparát telefonu a ten udělá zbytek za vás. QR kódy lze využít také k placení.
Aplikace (neboli „apka“)
Program v chytrém telefonu. Každá aplikace má jiný účel – například psaní zpráv, poslech hudby, sledování zpráv, nakupování nebo třeba učení se cizích jazyků. Některé základní aplikace jsou v telefonu již v jeho základním nastavení, nepřeberné množství aplikací je pak možné si do telefonu stáhnout, a to jak zdarma, tak v placené, rozšířené verzi.Aktualizace
Vylepšení, které si aplikace nebo telefon pravidelně stahují. Pomáhá zlepšit funkčnost, opravit chyby a zvýšit bezpečnost. Telefon nebo počítač může upozornit na nutnost aktualizace systému. Nelekejte se, v některých případech odbavení aktualizace a znovu zprovoznění přístroje může trvat delší dobu.
Notifikace
Krátké oznámení, které vám vyskočí na obrazovce telefonu – například že vám někdo napsal email, je zaznamenána nová aktivita na vašich sociálních sítích nebo že je potřeba aktualizace. Upozornění se zobrazují v podobě malých ikon, například zvonečku, podrobnosti si zobrazíte jejich rozkliknutím. Pokud by vás ale notifikace obtěžovaly, je možné je vypnout nebo omezit.
Umělá inteligence (AI)
Chytré technologie, které se „učí“ a umí samy rozhodovat. Používají se třeba v telefonech, v online překladačích nebo v hlasových asistentech (např. Siri, Google asistent, nebo i ChatGPT). AI může odpovídat na otázky, radit, hledat informace nebo i psát texty.
Chatbot
Počítačový program, který simuluje rozhovor s člověkem. Píše si s vámi, odpovídá na dotazy – třeba jako pomocník na webu nebo v aplikaci. Obdobné technologie stále častěji využívají i zákaznické linky bank nebo dalších institucí, kdy s vámi úvodní rozhovor vede „robot“ schopný rozpoznávat hlas a reagovat na to, co říkáte.